Regler fram och tillbaka

Post Reply
crilloan

Regler fram och tillbaka

Fri Apr 10, 2020 8:05 pm

Jag här till den gamla skolan som tyckte att äventyrsspel sålde sin själ med DoD91 (yrkesförmågor, urkh strider emo tallt som BRP säger, världen är öppen)
Men jag inser efter att ha smakat på 2016 att jag inte kan gå tillbaka till nittioelva färdigheter och specialiceringar.
Så, efter att ha pulat en del ( och hällt öl i medspelare) så ser mitt hack ut så här:
https://www.dropbox.com/s/cy93hzkb7axch ... g.pdf?dl=0
regler från DoDRetro samt extrafördigheter från biblioteket i Yuth Pathek
( o som överkurs införa magiskolor)

stridsregler från Mythras

C

colibri

Re: Regler fram och tillbaka

Fri Apr 10, 2020 9:14 pm

Hej

Jag får inte upp några regler bara ett rollformulär som ser bra ut. Tydligt och enkelt.

Mvh

crilloan

Sat Apr 11, 2020 10:14 am

Reglerna blir DoDRetro, men med några få nya färdigheter. Det funkar så pass bra så jag ser ingen anledning att ändra, vill inte hamna i moraset som var DoD91 med en lavin av färdigheter som aldrig kommer användas. (och yrkesförmågor, denna styggelse som är så långt bort ifrån vad BRP står för)
Sedan använder jag grundegenskapsslag ganska ofta (rollpersonerna börjar som rätt halvdana med snitt på kring 10-11.

Stora skillnaden blir stridssystemet som kommer att tas från Mythras.
Det är ett system som ger lite högre upplösning. Du kan få specialeffekter i strid men även tvinga motståndare att ge upp.
Mer taktiskt och inte bara nöta ned en klump med KP.

colibri

Sat Apr 11, 2020 11:09 am

Aha, då förstår jag.

Har inte spelat Mythras så har ingen uppfattning om reglerna.

Vad betyder kryssrutorna intill färdigheterna och de vid grundegenskaperna?

crilloan

Sat Apr 11, 2020 11:32 am

colibri wrote:
Sat Apr 11, 2020 11:09 am
Aha, då förstår jag.

Har inte spelat Mythras så har ingen uppfattning om reglerna.

Vad betyder kryssrutorna intill färdigheterna och de vid grundegenskaperna?
En för om man fumlat, då får man en garanterat 1% ökning på färdigheten till nästa äventyr. Den andra är för träning. Har du ökat färdigheten med träning med lärare behöver du öka färdigheten på annat sätt innan du kan träna den med lärare igen.

Mythras (RQ6) bygger på differentierade slag och att du har flera (1-3) handlingar per rond.
En lyckat slag mot en misslyckad ger en framgång och en specialeffekt, en perfekt mot en fumlad ger tre specialeffekter.
Specialeffekter kan vara blödning, slå sönder rustning/vapen, välja träffområde, rustningslipa, maximera skada, låsa vapen, tvinga att ge upp osv..

Finns en gratisversion där man kan titta på delar av det
http://thedesignmechanism.com/resources ... rative.pdf

Men det är en avvägning hur mycket man vill ta med, jag vill fortfarande ha lite av känslan från Döda Skogen osv. lite sagoaktigt

C

Post Reply