Finna dolda ting kontra Perception

Post Reply
colibri

Finna dolda ting kontra Perception

Thu Mar 12, 2020 8:49 pm

Hej

Hur använder ni dess två då båda kan användas för samma sak? Regelboken säger:
"Per
PER står för perception och är ett mått på din uppfattningsförmåga och på hur duktig du är på att se dolda och gömda saker."

och

"Finna dolda ting
Färdigheten används för att upptäcka något som är dolt eller gömt och därmed svårt att se med blotta ögat, till exempel dolda fällor, någon som gömmer sig i skuggorna, eller för att hitta hemliga dörrar."

Är FDT en aktiv förmåga alltså jag letar efter något medan Per är en passiv sådan alltså min chans att upptäcka monstret som håller på att smyga mot vår lägerplats när vi sitter runt elden och snackar?

Jag velar något mellan dessa, hur gör ni?

crilloan

Re: Finna dolda ting kontra Perception

Thu Mar 12, 2020 9:30 pm

Hepp!

Jag älskar att de lagt till Perception som grundegenskap!

Jag använder, precis som du skriver, perception för passiva slag.

PER*5 alt. under T20 för normalt o PER*3 eller PER*1 om det är svårt eller osannolikt.

FDT använder jag oftast aktivt och modifierar beroende på om spelaren ger bra input på vad de letar efter.

Men det händer att jag använder FDT passivt om jag känner att det passar situationen. t.ex. NPC verkar ha ett dolt vapen, en rustning under sina löst sittande kläder osv.
C

colibri

Thu Mar 12, 2020 9:44 pm

Då tänker vi ganska lika.

När du modifierar FDT, lägger på "plus" utifrån spelarens beskrivning av hur de letar? T.ex. "Jag knackar med knivens handtag mot väggen för att upptäcka om någon del är ihålig."

claes

Fri Mar 13, 2020 4:45 am

crilloan wrote:
Thu Mar 12, 2020 9:30 pm
PER*5 alt. under T20 för normalt o PER*3 eller PER*1 om det är svårt eller osannolikt.
I regelboken föreslås grundegenskapen x 3 för ett normalsvårt slag. Tycker du det blev för dåligt och kör med x5 istället? Jag har inte spelat DoD än utan bara läst det så jag har ju lite dålig koll på hur reglerna funkar rent praktiskt :)

crilloan

Fri Mar 13, 2020 9:04 am

claes wrote:
Fri Mar 13, 2020 4:45 am
I regelboken föreslås grundegenskapen x 3 för ett normalsvårt slag. Tycker du det blev för dåligt och kör med x5 istället? Jag har inte spelat DoD än utan bara läst det så jag har ju lite dålig koll på hur reglerna funkar rent praktiskt :)
*5 eller under T20 kör jag oftast som normalt, dvs. kring 50%, men jag bedömer efter tycke och smak, fail forward :-)

(spelarna skapar inte rollpersoner med 2T6+6 eller annat som gör att de har höga grundegenskaper, de flesta är på rätt grisodlarnivå från början)

C

Post Reply