Trollkarl i DoD6/6e

Post Reply
mektigh

Trollkarl i DoD6/6e

Tue Feb 18, 2020 7:50 pm

Hej!

Hur brukar ni göra för att ta fram en skara startattacker för era Vitnervävare?

Hittar inte några direkta rekommendationer och tycker att det är svårt att "fantisera" fram en bra start.
Vi är nybörjare och har tänkt spela äventyret Vildhjärta som dessutom rekommenderar att spelarna är utövare vilket inte gör det enklare att
ge Trollkarlen en nice start.

/M

Råttfångaren

Re: Trollkarl i DoD6/6e

Wed Feb 19, 2020 12:16 pm

Hej!
Var länge sen jag spelade DoD6, men hur menar du med 'ta fram startattacker'? Menar du trollformler eller Stridskapacitet? eller menar du fördelning av SK på olika attacker?
There may be misunderstandings and errors in the transcriptions

mektigh

Wed Feb 26, 2020 10:13 am

Råttfångaren wrote:
Wed Feb 19, 2020 12:16 pm
Hej!
Var länge sen jag spelade DoD6, men hur menar du med 'ta fram startattacker'? Menar du trollformler eller Stridskapacitet? eller menar du fördelning av SK på olika attacker?
Trollformler! :)
Alltså, när man skapar karaktären så behöver man ju något att starta med, att räkna ut allt har vi lyckats med men att sätta en magi/formler på karaktären har vart värre.
Jag och min vän kommer inte överens alls då han tycker att karaktären ska lära sig magier med tiden och till en början slåss med sin stav. Vilket för mig är helt befängt, jag menar..
En magiker som inte kan några formler eller attackera med magi?!?
Han menade på fullaste allvar att när dom var små och spelade så sprang deras magiker fram med en stav o dunkade den i huvudet på fienden, fick 1T4 i skada på honom och sen var sr över.
Skulle ALDRIG utsätta min spelare för detta!

Hittade en referenstext på en gammal inscannad sida ur en bok hos en polare (Vet inte vilken bok) där det står att man som SL bestämmer vilka formler magikerna ska starta med.
Men eftersom att vi är nya så har vi inte en susning om hur man skulle balancera det hela eller hur det på "bästa" sätt skulle bli en bra "starthand".
Köpte "Drakar och Demoner Expert Magi" och tänkte att där skulle stå allt vi behövde för att få tips om ett par startmagier eller gratismagier. Men icke!

Nu har vi vart inne på att kopiera ifrån DnD där man börjar med Cantrips, magier man kan utan kostnad, men det känns inte helt rätt om det skulle finnas andra sätt som är mer passande för
hur det är "tänkt" att man ska göra.

TL:DR
Behöver 3 till 5 magier att börja äventyra med, exempel, två Stridsformler, en skyddsformel och två "hjälp-formler"

Råttfångaren

Wed Feb 26, 2020 9:39 pm

hahaha du har helt rätt, en trollkarl bör börja med magi, det måste varit en synnerligen hardcore SL! :D
Om ni har Drakar och Demoner 6 boken (utgåvan från år 2000) så borde det stå under rubriken "En trollkarls första besvärjelser" på sidan 80. Det som står är att det är upp till SL att bestämma vilka och hur många besvärjelser som rollpersonen får. SL kan använda sig av lite olika metoder för att avgöra dock. Exempel som ges är att rulla tärning för att slumpa fram besvärjelser som SL valt ut eller att välja lämpliga besvärjelser baserat på spelarens önskemål, alternativt att SL väljer besvärjelser som hen tycker är lämpliga för äventyret. Det som författarna själva föreslår är att rollpersonen får 3-5 besvärjelser i början och att ingen av dem bör kosta mer än 10 SPI poäng. När jag själv SLande DoD6 så lät jag helt enkelt spelaren rulla 1T4+1 för att bestämma antal besvärjelser, och sedan välja fritt (kanske strök bort ett par alltför mäktiga innan dock) detta innebar att spelaren kunde forma själv vilken typ av magiker som han ville bli, tror också det är roligast så. Begränsningen är ju att besvärjare på amatörsnivån inte har speciellt mkt spiritus att slänga runt med.
Hoppas det hjälper och skriv om det är några andra frågor som dyker upp eller något jag kan förtydliga!
There may be misunderstandings and errors in the transcriptions

Post Reply